Home » , , , » Tuah Jin Keat jelma di bumi Guangzhou

Tuah Jin Keat jelma di bumi Guangzhou

SUKAN Asia 2010 di Guangzhou, China seakan-akan membawa tuah buat kepada atlet karate negara, Ku Jin Keat.
Semalam, Jin Keat berjaya menebus kekecewaannya dalam dua temasya Sukan Asia sebelum ini apabila merangkul pingat emas acara Kata individu lelaki.
Dalam acara karate yang berlangsung di Gimnasium Guangdong, Guangzhou itu, Jin Keat berjaya meraih emas ketujuh buat kontinjen Malaysia setelah mencipta kejutan menewaskan Oki Itaru dari Jepun 3-2 pada aksi final.

"Saya cukup puas hati hari ini (semalam). Setelah menang pingat gangsa di Busan pada 2002 dan pingat perak di Doha pada 2006, pingat emas kali ini cukup bermakna.
"Saya sebenarnya cukup tertekan kerana ini merupakan Sukan Asia terakhir saya. Umur saya sudah 35 tahun dan saya akan bersara selepas ini," katanya selepas upacara penyampaian pingat semalam.
Pada pusingan pertama, Jin Keat menewaskan Chris Cheng dari Hong Kong (5-0) sebelum menundukkan atlet Kyrgyzstan, Dmitrii Kazanov (5-0) di suku akhir.
Pada aksi separuh akhir, Jin Keat mengetepikan cabaran Faizal Zainuddin dari Indonesia (4-1).
"Saingan daripada atlet Jepun tetap hebat kerana mereka cukup berpengalaman dalam sukan karate. Itaru yang saya tewaskan tadi (semalam) juga merupakan finalis acara Kata berpasukan di Doha.
"Apa pun, kunci kejayaan saya pada final tadi (semalam) ialah kesabaran," tambah Jin Keat.
Dalam acara Kata individu wanita yang turut berlangsung pagi semalam, wakil negara, Lim Lee Lee berjaya meraih pingat gangsa setelah menewaskan Dewi Yulianti 5-0.
"Saya cukup gembira dengan persembahan saya hari ini (semalam). Saya telah buat persiapan untuk Sukan Asia ini sejak empat tahun lalu.
"Saya puas dengan pingat gangsa yang dimenangi ini," ujar Lee Lee.

sumber: kosmo
src="http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">

0 ulasan:

Spoiler Untuk lihat komentar yang masuk:

Post a Comment

Harian Metro: Arena

Kosmo Online - Sukan

Berita Sukan Online Terkini

 
Copyright © 2011. Berita Sukan Terkini . All Rights Reserved.
Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
Template modify by Creating Website